کد خبر: ۸۲۹۸
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

شنبه‌بازار «گوهرآفرین» محله رازی

الهام قاسمی بازارچه‌ای با نام «گوهرآفرین» در مسجد راه‌اندازی کردند و از خانم‌های هنرمند محله خواستند میزی در بازار دراختیار بگیرند تا از آن به بعد بتوانند هنرهایشان را سازمان‌یافته‌تر و با حمایت به فروش برسانند.

دهه فجر سال گذشته بود که مسئول کارآفرینی حوزه بسیج مسجد امام‌سجاد (ع) در محله رازی، ایده‌ای ناب به سرش زد تا خانم‌های خانه دار و کار‌آفرین محله بتوانند به استقلال مالی برسند.

الهام قاسمی وقتی می‌دید خانم‌های محله هنری دارند که بعد‌از اقامه نماز‌های جماعت آن را به نمازگزاران می‌فروشند، این فکر به سرش زد که از شگون دهه فجر استفاده کنند و شنبه‌بازاری در محله راه بیندازند که از این طریق به اقتصاد خانواده‌ها کمک شود؛ بازارچه‌ای با نام «گوهرآفرین» در مسجد راه‌اندازی کردند و از خانم‌های پرهنر محله خواستند میزی در بازار دراختیار بگیرند تا از آن به بعد بتوانند هنرهایشان را سازمان‌یافته‌تر و با حمایت به فروش برسانند.

شنبه‌بازار کارش را با سه هنر خوراکی‌های ارگانیک، کیک و مقنعه شروع کرد و کم‌کم میز‌های ارائه کار‌های هنری خانم‌ها اضافه شد.

 

روی هر میز، هنری دل‌نشین خودنمایی می‌کند

دور‌تا‌دور حیاط بزرگ مسجد، میز‌هایی چیده شده است و روی هر میز، هنری دل‌نشین خودنمایی می‌کند. خانم‌های فروشنده این بازار هر شنبه منتظر اهالی هستند که بیایند و خوراکی‌های ارگانیک مورد‌نیاز منزل یا کیک و روسری و مقنعه، جوراب، سبزی خشک و ترشی و دیگر اقلام مورد‌نیازشان را از اینجا خریداری کنند.

الهام قاسمی، بانی این کار خیر، به فصل سرما اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: باهدف آسایش بیشتر خانم‌ها، در زمستان، بخشی از بازار را برای کسانی که نمی‌خواهند در سرما بایستند، به داخل حسینیه منتقل می‌کنیم.

حسینیه مسجد در طبقه بالا قرار دارد و بالا و پایین‌کردن این همه وسیله سنگین برای برخی از خانم‌ها سخت است؛ به‌همین‌دلیل هیئت‌امنای مسجد تصمیم گرفته در آینده‌ای نزدیک که قرار است توسعه مسجد اتفاق بیفتد، محلی دائمی و هم‌سطح برای شنبه‌بازار محله در نظر بگیرد تا اهالی در سرما و گرما بتوانند محلی ثابت برای ارائه هنر و کالا‌های فروشی‌شان داشته باشند و از این طریق به اقتصاد محله کمک شود.

 

اهالی محله، خریداران ثابت بازارند

در شنبه‌بازار از مواد ارگانیک خانگی و عرقیجات تولید دست صالحی‌نژاد بسیار استقبال می‌شود. باقریان هم که هنرش بافته‌های پشمی است، مشتری‌های خاص خودش را پیدا کرده است. او می‌گوید: گاهی روسری حراج می‌کنم و گاهی جوراب. از‌آنجایی‌که کالا‌های مورد‌نیاز مردم است، فروش هم خوب است.

سبزی خشک و ترشی‌های خانم رشتی هم در همین یک سال بسیار مورد‌توجه اهالی قرار گرفته است. او با خنده می‌گوید: من فامیلم «رشتی» است، اما خانم زیگساری اصالتی رشتی دارد و خشکبار و کشک و آجیل‌جاتی که برای فروش می‌آورد، حرف ندارد و بسیار تازه است.

در این بازار، کیک و نان تافتون و اشترودل و گیره و سنجاق سینه عروسکی هم داریم که زحمتش را خانم قاسمی می‌کشد.

الهام قاسمی می‌گوید: اهالی محله مشتری‌های ثابت حمایت از خانم‌های فروشنده‌ای هستند که پیش از همه‌چیز با هم نسبت همسایگی دارند و سعی می‌کنند کالا‌هایی را که در این بازار عرضه می‌شود، با‌توجه‌به کیفیت و قیمت مناسبشان، از جای دیگری خریداری نکنند.

ارسال نظر